نحوه انتخاب یک قابلمه بی ضرر

مدیر سایت یکشنبه 21 آذر 1400 - 23:49
نحوه انتخاب یک قابلمه بی ضرر
در بازارهای فروش لوازم خانگی با مدل های مختلفی از قابلمه رو به رو می شوید. هر یک از قابلمه ها جنس به خصوصی داشته و با برندها و آرم های تجاری به خصوصی تهیه و تولید می شوند و خرید هر یک از آن ها مزایا و معایبی را به دنبال دارد.

در این مقاله می خواهیم اصول خرید یک قابلمه بی ضرر و ویژگی های این نوع از قابلمه ها را با هم بررسی کنیم. ما را در کالا ایرانیان دنبال کنید تا مثل همیشه انتخابی عالی در بین این ظروف داشته باشید.

چرا قابلمه ها آسیب می بینند؟

برای این که با مدل های مختلف قابلمه بی ضرر آشنا شویم ابتدا باید اطلاعاتی در رابطه با نحوه آسیب دیدن آن ها به دست آوریم. انواع قابلمه را پیش از روکش دار کردن از فلزات مختلفی تولید می کنند. کارگاه ها و کارخانه های قابلمه سازی این محصولات را از فلزاتی مثل روی، نیکل و آلومینیوم و... تولید کرده و آن ها را در مراحل ثانویه با روکش هایی از جنس چدن و سرامیک و... تکمیل می کنند.

این قابلمه ها باید به گونه ای ساخته شوند که در برابر حرارت مقاومت داشته باشند. اما با کیفیت ترین قابلمه ها نیز در برابر حرارت بالا تغییر کیفیت داده و شکل مواد و ساختار تشکیل دهنده آن ها متفاوت خواهد شد. از این رو پس از مدتی استفاده از آن ها، رنگ بدنه شان تغییر کرده و خاصیت نچسب بودن خود را در برخی از مدل ها از دست می دهند. با از بین رفتن مواد لایه های سطحی قابلمه ها، آسیب هایی نیز برای سلامت بدن ما در آن ها ایجاد می شود که در اثر طبخ غذا در این قابلمه های آسیب دیده به وجود می آیند. به همین خاطر انتخاب یک قابلمه با کیفیت هم از نظر سلامتی و هم از نظر صرفه اقتصادی اهمیت دارد.

بررسی مهم ترین ویژگی های یک قابلمه بی ضرر

 برای این که قابلمه شما زیانی برای سلامتی شما به همراه نداشته باشد و در طولانی مدت نیز سالم باقی بماند باید از ویژگی های زیر برخوردار باشد:

  • یک قابلمه بی ضرر در برابر حرارت و دمای بالا مقاوم است و جنس آن آسیب ندیده و لایه های موجود بر سطح بدنه آن از بین نخواهد رفت. در این خصوص توصیه می کنیم که از خرید قابلمه های تفلون صرفه نظر کنید. این قابلمه رویه های پلاستیکی دارند که به مرور در مجاورت حرارت شعله گاز از بین رفته و وارد غذا می شود. افراد با خوردن این غذاها بیمار شده و دچار مسمومیت هایی به دلیل مصرف مواد تفلون می شوند.
  • قابلمه هایی که جنس خوبی دارند در برابر کاهش ناگهانی دما نیز مقاومت بالایی دارند. این ویژگی نه تنها برای حفظ کیفیت قابلمه بلکه برای افزایش سرعت عمل ما در آشپزخانه نیز مفید می باشد. معمولا توصیه می شود قابلمه ای که بر روی حرارت بالا بوده است را مستقیم درون یخچال قرار ندهیم و یا شست و شوی آن را با آب سرد انجام نداده و آن را با آب گرم تر نظافت کنیم. اگر قابلمه ما در برابر نوسانات دمایی مقاوم باشد بی شک این حساسیت ها نیز در حین استفاده از آن حذف خواهند شد.

جنس قابلمه های بی ضرر

ویژگی های بعدی قابلمه های بی ضرر در خصوص جنس ساختار بدنه آن ها است. اگر قابلمه ای که تهیه می کنید عاری از فلزات سنگین باشد بی شک بی ضررتر خواهد بود. بی ضررترین جنس قابلمه مربوط به ظروف استیل است. این ظرف ها کیفیت بسیار بالایی دارند و مواد اضافه ای وارد غذاهای ما نمی کنند.

 از این فلز برای تولید بسیاری از اقلام آشپزخانه ای استفاده می شود. همچنین ظرف های پیرکس نیز می توانند انتخابی مناسب به عنوان یک قابلمه بی ضرر باشند. اما بهتر است که از مصرف قابلمه های مسی و روی تا حد امکان پرهیز کنید. چون این قبیل قابلمه ها املاحی وارد غذا می کنند که به مرور منجر به مسومیت هایی در بدن شما می شوند.

در انتخاب یک جنس مناسب برای قابلمه باید به فعل و انفعالات شیمیایی آن ها در حرارت بالا با مواد غذایی توجه داشته باشید. قابلمه های سرامیکی و چدنی بهترین انتخاب در این خصوص می باشند. قابلمه های سرامیکی از جدید ترین مدل های قابلمه هستند که مقاومت بسیاری داشته و جنس آن ها بسیار ضخیم است.

یک نکته مهم در خصوص قابلمه های بی ضرر

اگر به سلامت بدن خود اهمیت می دهید بهتر است قابلمه ای انتخاب کنید که مصرف روغن آن نیز پایین باشد. یک  قابلمه بی ضرر باید این قابلیت را داشته باشد که با مصرف کم ترین میزان روغن، غذای مورد نظر شما را طبخ کند. در این بین می توان به جنس های چدنی قابلمه اشاره کرد که پخش حرارت بسیار مطلوبی داشته و برای پخت غذا های رژیمی قابل استفاده می باشند.

قابلمه های چدنی قابل استفاده در فر هستند. از این رو کارایی آن نیز برای شما بیشتر است. به شما توصیه می کنیم که در منزل حتما یک قابلمه چدنی در دسترس داشته باشید. پخش یکنواخت حرارت در همه بخش های این قابلمه از مزایای آن است که برای سلامت بدن نیز مفید می باشد.

فروشگاه اینترنتی کالا ایرانیان در خصوص ارائه بهترین محصولات برای مشتریان انواع قابلمه چدنی را در رنگ ها و طرح های مختلف عرضه می کند که می توانید از مدل های آن ها مشاهده کنید. توصیه می کنیم برای لذت بردن از آشپزی، یک قابلمه مناسب برای خود تهیه کنید!

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.