بررسی مدل های مختلف ظروف نچسب آشپزی

مدیر سایت دوشنبه 15 آذر 1400 - 00:02
بررسی مدل های مختلف ظروف نچسب آشپزی
در دنیای لوازم آشپزخانه هر روز محصولاتی جدیدتر و با قابلیت های بیش تر ارائه می شوند. هر یک از آن ها کاربرد های خاص خود را دارند و در مصارف مختلف پخت و پز غذاها استفاده می شوند. این ظرف ها از متریال مختلفی تولید شده و هر یک از آن ها ویژگی های خاصی دارند.

به قدری تنوع در بین این محصولات بالا است که ممکن است در بازارهای فروش این محصولات سردر گم شده و قدرت تصمیم گیری خود را از دست دهید! در ادامه با برخی از مدل های مختلف ظروف نچسب آشپزی آشنا می شویم.

آشنایی با انواع ظروف نچسب آشپزی

در وهله اول باید بدانید که این ظرف ها را بر اساس جنس روکش هایی که دارند دسته بندی می کنند. در هر یک از تیترهای زیر برخی از مدل های این ظرف ها را شرح داده و ویژگی های آن ها را ذکر کرده ایم.

آشنایی با ظروف نچسب تفلون

یکی از مشهورترین ظرف و ظروف مخصوص به آشپزی در ایران و جهان، ظروف روکش دار تفلون هستند. ظرف های تفلون با ماده ای به نام اختصاری PTFE روکش می شوند و خاصیت نچسب قوی ای در برابر مواد غذایی در حین پخت دارند. این ظرف ها آشپزی را برای شما دلچسب تر می کنند اما بد نیست که برخی از معایب استفاده از این محصولات را نیز بدانید!

یکی از مضرات مهم این مدل قابلمه ها و ماهیتابه های تفلون گازهای سمی است که در حرارت بالا از آن ها خارج شده و به مواد غذایی ما وارد می شوند. هر چه مواد داخل این ظرف ها در حین آشپزی کم تر باشد امکان تساعد این مدل گازها نیز بالاتر می رود. معمولا این گازهای آسیب زا در دمای 260 درجه سانتی گراد از ماهیتابه و مواد روکش آن خارج شده و منتقل می گردد.

از تساعد چنین گازهایی افراد به مسمویت تفلونی دچار می شوند. این مسمویت مضراتی چون تب و لرز و گلو درد برای افراد به همراه می آورد. برای پیشگیری از تساعد این گازها در حین آشپزی، توصیه می شود که کف این ظرف ها را با کمی روغن و مواد چرب تماس دهید تا چنین مشکلاتی در فرآیند آشپزی شما ایجاد نشوند.

همچنین از دیگر معایب استفاده از ظروف روکش دار تفلون ابتلا به اختلالات تیروئیدی است. این عارضه نیز در اثر وجود مواد اسیدی در ساخت روکش های تفلون ایجاد خواهد شد. ماده ای به نام پرفلوئوروا کتانوئیک اسید در این مواد وجود دارد که بیماری های بسیاری برای افراد مصرف کننده ایجاد می کنند. از جمله آن ها می توان به مشکلات ناباروری و بیماری های مختلف کلیوی اشاره کرد.

می توان گفت که مضرات استفاده از ظروف تفلون بیش تر از فواید آن است. به همین خاطر در نسل های جدیدی از ظروف نچسب آشپزی مواد دیگری را جایگزین تفلون کرده و به وسیله آن خاصیت نچسب را به ظروف داده اند.

آشنایی با ظروف نچسب سرامیکی

روکش های سرامیکی را یکی از کم خطرترین مواد برای ایجاد خاصیت نچسب در ظروف آشپزخانه به شمار می آورند. این روکش ها هیچ ماده سمی ای از خود بروز نمی دهند. به همین خاطر مردم آن ها را بیش تر از ظروف تفلون خریداری می کنند. اما باید این نکته را نیز یادآور شد که این مدل ظرف ها دوام و ماندگاری کم تری داشته و روکش های آن ها پس از مدتی در برابر ضربات مختلف مقاومت خود را از دست داده و آسیب پذیر می شوند.

آشنایی با ظروف آبکاری شده آلومینیومی

این مدل ظرف های آشپزی را به عنوان یک ظرف نچسب دسته بندی نمی کنند. اما مدل های جدید آبکاری شده این ظروف سطحی محکم تر دارند. علت ایجاد استحکام بالاتر در سطح این ظرف ها ایجاد یک لایه اکسید آلومینیوم است که رویه آن را محکم تر و تیره تر از مدل های دیگر ظروف آلومینیومی می کند. این ظرف ها این روزها به شکل های مختلفی تولید می شوند و ظاهری زیبا تر از مدل های قدیمی دارند.

باید توجه داشته باشید که در صورت استفاده از آلومینیوم آبکاری نشده برای پخت و پز این فلز با مواد غذایی ای که خاصیت اسیدی دارند ترکیب شده و واکنش می دهد. به همین خاطر گاه مزه و طعم غذاهای تهیه شده در قابلمه های آلومینیومی ناخوشایند بوده و مانند طعم فلز است. از قابلمه های آبکاری شده آلومینیومی تنها برای پخت غذاهایی خاص استفاده می شود.

مقایسه ظروف آبکاری آلومینیومی با ظروف روکش دار استیل

سطح قابلمه ها و ماهیتابه هایی که روکش استیل دارند بسیار مستحکم تر است و ضد زنگ می باشد. به همین خاطر نیز این مدل ظروف ماندگاری بیش تری دارند و آسیب پذیری آن ها در طولانی مدت بسیار ناچیز است. اما ظرف های آبکاری آلومینیومی از نظر دوام در سطح پایین تری نسبت به ظروف استیل قرار می گیرند. طبخ غذا با ظروف آشپزی آلومینیومی و استیل بسیار امن و بی خطر بوده و آسیبی برای سلامتی ما به همراه نخواهد داشت.

علل استفاده از ظروف نچسب

این که چرا باید از ظروف نچسب آشپزی استفاده کرد دلایل متعددی دارد. در زیر برخی از این موارد را بررسی می کنیم:

  • آشپزی در این ظروف کار ساده ای است و لذت آشپزی را برای افراد دو چندان می کند.
  • ظرف های نچسب برای پخت غذاهای حساس نیز کاربردی تر هستند. برخی از خوراک ها مانند ته چین باید به صورت قالبی از ظرف خارج شوند و ظرف های نچسب در این زمینه بسیار کاربردی می باشند.
  • با خرید یک ظرف نچسب با کیفیت دیگر نیازی به چندین ست قابلمه و ماهیتابه ندارید. این ظرف ها برای پخت همه مواد غذایی مناسب هستند.

اگر چه این ظروف کیفیت بسیار بالایی دارند اما باید در حین استفاده از آن ها برخی نکات را رعایت کنید. نحوه تولید این مدل ظروف به شرح زیر است:

این ظروف را با موادی خاص روکش دار می کنند. مواد مورد نظر را به صورت رنگ در 5 لایه بر روی ظروف اسپری کرده و به این ترتیب روکش هایی نچسب بر روی قابلمه ها و ظرف های مخصوص به طبخ غذا ایجاد می کنند. این روکش ها به مرور آسیب پذیر شده و به صورت رنگ از روی ظرف پاک می شوند. اما در ادامه شما را با برخی نکات آشنا می کنیم که در نگهداری بهتر از این ظروف موثر می باشند.

نحوه مراقبت صحیح از ظروف نچسب آشپزی

برای این که ظرف های نچسب دوام بیش تری در آشپزخانه شما داشته باشند بهتر است که حرارت زیادی به آن ها وارد نکنید. این امر نه تنها برای حفظ دوام و ماندگاری این ظروف بلکه برای حفظ سلامت مصرف کنندگان ضروری است و باید رعایت شود. باید توجه داشته باشید که در صورت عدم نظافت به موقع و صحیح این ظروف روغن هایی بر روی سطح آن ها انباشته می شوند و مانع رسیدن حرارت قابلمه به مواد غذایی می شوند. پس به شست و شوی صحیح این ظروف نیز دقت داشته باشید.

یک نکته بسیار مهم در راستای حفظ و نگهداری بهتر از مدل های مختلف ظروف نچسب آشپزی خودداری از حرارت دادن ظروف خالی بر روی شعله گاز می باشد. در صورتی که این ظرف ها به صورت خالی بر روی حرارت قرار داشته باشند بیش از اندازه داغ می شود و گازهای سمی‌ای از این ظروف تصاعد می یابند.

یک عامل مهم آسیب زا به این ظروف چسبیدن غذاها به کف آن ها است. در صورتی که کفگیر را در حین آشپزی به کف آن بزنید، اگر در حین آشپزی غذای خود را بسوزانید، در همه موارد ذکر شده قدری از خاصیت نچسب این ظروف از بین می رود. به همین خاطر این مدل ظرف ها عمر ابدی ندارند. اگر به دنبال یک ظرف ماندگاری هستید مدل های چدنی انتخاب بهتری هستند.

برای افزایش عمر این ظرف ها باید آن ها را با دمایی یکنواخت از آن نگهداری کنید! این بدین معنا است که وقتی ظرف خیلی داغ است آن را زیر آب سرد نبرید. این اشتباه شکل و فرم ظرف را هم تغییر می دهد. همچنین از قرار دادن این ظروف در ماشین ظرفشویی نیز خودداری کنید. برای شست و شوی آن ها از یک ابر نرم کمک بگیرید!

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.