هر آنچه باید از ظروف چدنی بدانید...

مدیر سایت پنجشنبه 18 آذر 1400 - 23:40
هر آنچه باید از ظروف چدنی بدانید...
ظرف و ظروف چدنی از محبوبیت بالایی در بین سرآشپزهای مطرح جهانی برخوردار هستند. هر آشپزی پس از یک بار استفاده از این ظروف دیگر دست از این وسایل آشپزی بر نمی دارد! انواع ظروف چدنی مزیت ها و معایب خاص خود را دارند.

بی شک هر فرد با یک بار استفاده می تواند این ظروف را به خوبی ارزیابی کند. در ادامه شما را با برخی از ویژگی های این اقلام آشپزخانه ای آشنا می کنیم.

مزیت های اساسی ظروف چدنی

در این بخش از سایت کالا ایرانیان با ما همراه باشید تا مزیت های اساسی این ظروف را در همه ابعاد بررسی کنیم. این ظروف هم برای سلامت بدن مفید می باشند و هم برای آشپزی مناسب هستند.

  • فرآیند تولید ظروف چدن بسیار تخصصی انجام می شود. اگر تولید آن ها استاندارد باشد و مراحل لعاب کاری و ساخت روکش های آن به درستی صورت گیرند خاصیت نچسب خارق العاده ای خواهند داشت. جنس این ظروف چدنی بسیار مرغوب است و در صورتی که درست از این اقلام در حین آشپزی استفاده شود تا مدت ها ماندگار خواهند بود. برای نگهداری بهتر از آن ها نباید از سیم ظرفشویی برای شست و شویشان استفاده شود. همچنین برای به هم زدن مواد غذایی نباید از کفگیرهای فلزی در آن ها استفاده گردد.
  • یک مزیت مهم ظروف چدنی قیمت مناسب آن ها است. قیمت قابلمه ها و ماهیتابه های استیل همیشه سر به فلک می زند! اما قابلمه های چدنی همیشه هزینه های معقولانه ای دارند.
  • اگر می خواهید غذایی طبخ کنید که نیاز به پخت زیاد دارد و باید ساعات طولانی آن را بر روی شعله گاز قرار دهید استفاده از قابلمه ها و ظروف چدنی توصیه می شود! این مدل ظرف ها در پیک نیک های شما نیز کاربرد دارند و می توانید آن ها را بر روی شعله آتش نیز قرار دهید.
  • این مدل لوازم آشپزخانه استحکام بالایی دارند و مقاومت آن ها در برابر عوامل آسیب زا ستودنی است!

مزایای سلامتی استفاده از لوازم آشپزخانه چدن

این ظروف آشپزخانه در کنار استحکام بالا و کیفیت مطلوب، مزیت هایی نیز برای سلامتی بدن ما دارند. باید بدانید که در ساخت و تولید این مدل لوازم آشپزخانه از آهن استفاده می کنند. یون آهن برای بدن ما مفید بوده و مورد نیاز بخش هایی از بدن است. استفاده از این قابلمه های چدنی برای پخت و پز سبب می شود که یون آهن مورد نیاز به بدن منتقل شود. به این ترتیب آهن بدن فراهم شده و بدن سالم تر خواهد بود.

همچنین به دلیل خاصیت نچسبی که این ظروف چدنی دارند می توان از آن ها برای پخت غذاهای کم چرب و بی روغن نیز استفاده کرد. اگر رژیم غذایی کم کالری تری را انتخاب کنید بی شک وزن شما کنترل شده و از ایجاد چربی های مضر در اندام و بدن شما جلوگیری می شود. به همین خاطر نیز استفاده از این ظروف برای پخت و پز به همه خانم ها و آقایانی که به استایل بدن خود اهمیت می دهند توصیه می شود. برای طبخ غذا های سبک و خوشمزه رژیمی از یک قابلمه چدن استفاه کنید!

بررسی معایب ظروف چدنی

به این لوازم آشپزخانه در کنار حسن های اساسی ای که دارد ایراداتی نیز وارد است. برخی از آن ها را در زیر شرح داده ایم:

  • گاه استفاده از این ظروف برای آشپزی زمان بر خواهد بود. برای پخت هر غذایی در قابلمه باید این وسیله را به خوبی داغ کنید تا طبخ غذا در آن با کیفیت بهتری انجام گیرد. از آن جا که بدنه این ظرف ها کمی ضخیم است مدت بیش تری زمان می برد تا داغ شده و برای آشپزی آماده گردد.
  • این ظروف چدنی در برابر رطوبت آسیب پذیر بوده و این عامل می تواند کیفیت آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. در صورتی که این اقلام را در معرض رطوبت قرار دهید رویه آن ها زنگ می زند. اما نگران نباشید! در صورتی که با چنین مشکلاتی رو به رو شدید می توانید با یک سیم ظرفشویی زنگ های ایجاد شده روی آن ها را بخراشید و پاک کنید و مجددا آن ها را لعاب کاری کنید تا تعمیر شوند.
  • همان طور که گفته شد هر از گاهی باید این قابلمه ها را لعاب کاری کرد. هزینه این دسته تعمیرات ممکن است برای برخی زیاد باشد. این فرآیند گاها زمان بر است.
  • وزن سنگین این ظروف نیز مخل فرآیند آشپزی می شود. خانم ها کم تر از لوازم آشپزخانه ای چدن استفاده می کنند. چون وزن آن ها سنگین بوده و حمل این ظروف برای بانوان دشوار می باشد.
  • در صورتی که در نگهداری از این ظروف سهل انگاری کنید ترک هایی بر روی سطح آن ها ایجاد می شود که قابل تعمیر نیستند. به همین خاطر باید از آن ها بر اساس دستورالعمل های ارائه شده نگهداری کنید.

معایب ظروف چدنی برای سلامتی

گاه برخی از مواد غذایی دارای خاصیت اسیدی هستند. در صورتی که این مواد را در این ظرف های چدنی طبخ کنید با فلز رویه این قابلمه ها واکنش نشان داده و طعم و مزه غذاها را نیز تغییر می دهند. به این ترتیب غذاهای شما طعم آهن می گیرند و مزه آن ها ناخوشایند خواهد بود. اگر چه آهن برای بدن ما مفید است اما در صورتی که به میزان بیش از اندازه در غذاها وجود داشته باشد آسیب هایی برای سلامتی ما دارد.

نحوه شست و شوی ظروف چدنی

  • برای شست و شوی انواع قابلمه های چدن باید از یک ابر نرم و آب ولرم استفاده کنید. همچنین بهتر است مواد شوینده ملایم تری را برای شست و شوی آن ها انتخاب کنید. برای شست و شو ابتدا باید ذرات غذای چسبیده به کف قابلمه را با یک اسکاچ نرم جداسازی کرده و سپس ظرف را آبکشی کنید و حتما آن را با یک پارچه نرم خشک کنید.

نحوه لعاب کاری ظروف چدنی

برخی افراد لعاب کاری ظروف چدنی خود را به دست تعمیر کاران قابلمه می سپارند. اما برخی افراد خود این فرآیند را انجام می دهند. لعاب کاری این قابلمه ها و اقلام آشپزخانه ای کار ساده ای است. برای این کار باید قابلمه چدن خود را بر روی حرارت قرار داده و آب و رطوبت موجود در آن را از بین ببرید. پس از آن باید از کمی روغن گیاهی استفاده کرده و کف ظرف را به خوبی به آن آغشته سازید. این روغن را درون قابلمه ریخته و ظرف را بچرخانید.

تا وقتی که روغن درون قابلمه دود نکرده است آن را از روی حرارت بر نمی داریم. پس از دود کردن روغن آن را از روی حرارت برداشته و روغن را از آن خارج کنید. پس از طی همه این مراحل ظرف را در یک مکان مناسب نگهداری کنید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.