آشنایی با ظروف رویی و نحوه تشخیص آن ها

مدیر سایت پنجشنبه 18 آذر 1400 - 23:42
آشنایی با ظروف رویی و نحوه تشخیص آن ها
مردم امروز به سلامت بدن خود بسیار اهمیت می دهند و تک تک مواد غذایی مورد استفاده خود در طول روز را از نظر ارزش غذایی بررسی می کنند. آن ها حتی ظروفی که در آن غذا طبخ می کنند نیز بررسی کرده و سلامت یا عدم سلامت آن ها را می سنجند!

در بین همه ظرف های مخصوص به پخت و پز  ظروف رویی از نظر سلامتی بهتر هستند. در علوم طب سنتی بارها به استفاده از این ظروف برای پخت و پز توصیه شده است.

ظروف رویی از وسایل قدیمی آشپزی به شمار می روند. با این حال امروزه عده بسیاری از مردم نسل جدید از این ظرف ها برای آشپزخانه خود استفاده می کنند. چرا که دانشمندان در تحقیقات اخیر ثابت کرده اند استفاده از این ظروف بر روی حرارت و شعله گاز، بدن را در معرض هیچ آلودگی و بیماری ای قرار نخواهد داد. این ظرف ها فاقد هر گونه مواد شیمیایی بوده و از این نظر نیز بر دیگر ظروف برتری دارند.

امروزه در بسیاری از رستوران های سنتی از ظروف رویی برای سرو غذا های مشتریان استفاده می کنند.  اما متاسفانه دسترسی به این ظرف ها کار ساده ای نیست! چرا که 90 درصد ظروفی که در بازار به نام رویی ارائه می شوند از جنس آلومینیوم هستند. ظرف های رویی اصل باید از مادر بزرگ هایتان به شما ارث رسیده باشند!

چگونه ظرف های رویی را از ظروف آلومینیومی تشخیص دهیم؟

ظروف رویی ویژگی های خاص خود را دارند. با در نظر گرفتن این ویژگی ها به سرعت می توانید مدل های اصل آن ها را از دیگر ظروف تمییز دهید. در وهله اول وزن این ظرف ها است که می تواند به شما در تشخیص آن ها کمک کند. ظرف های رویی اصل معمولا سنگین تر از آنچه به نظر می آیند هستند! یعنی ممکن است ابعاد یک ظرف رویی خیلی کوچک به نظر برسد اما وزن آن سنگین باشد! این به دلیل چگالی مولکولی بالای روی است. این در حالی است که ظرف های ساخته شده از آلومینیوم وزن معقولی داشته و وزن آن ها با ابعادشان هماهنگی دارد.

یک راه حل ساده برای شناخت ظروف رویی اصل این است یک ضربه با خودکار به سطح آن ها وارد کنید. اگر ظرف رویی شما اصل باشد هیچ گونه انعکاسی از صدای آن ها به گوش نمی رسد و صدای ضربه ارتعاش نخواهد داشت. در غیر این صورت می توانید نتیجه بگیرید که ظرف پیش رو از جنس آلومنیوم است و نه روی!

البته روش های تخصصی تری برای شناخت ظروف اصل چدنی وجود دارد اما امکان استفاده از این روش ها برای همه مقدور نیست. یکی از این روش ها استفاده از چند قطره سولفات مس بر روی این ظرف ها است. در صورتی که این ماده را در دسترس دارید یک قطره از آن را بر روی سطح و بدنه ظرف مورد نظر بچکانید. اگر ظرف روی اصل پیش روی شما باشد باید به جای قطره لکه سیاه رنگی نمایان شود. این لکه به سرعت پاک می شود. اما می تواند نشان دهنده اصل بودن این ظروف باشد. در صورتی که این لکه را مشاهده نکردید بی تردید ظرف شما اصل نمی باشد.

شناخت مزایای ظروف روی

مزایای ظروف روی بی شک شامل فواید آن ها برای سلامت بدن ما می باشند. پیش تر اشاره شد که مردم بسیاری در جست و جوی این ظروف هستند. مردم بیش تر به خاطر فوایدی که پخت و پز در این ظرف ها برای بدن به همراه دارد خواهان خرید آن ها می باشند. بدن بسیاری از مردم با کمبود روی مواجه است. استفاده از ظروف روی تا حدی این کمبود ها را جبران می کند.

یکی از مزایای ظروف روی اصل زیبایی شکل ظاهری آن ها است. شکل و ظاهر قدیمی این ظرف ها نمایی خاص برای آشپزخانه منزل شما به وجود می آورد. یک نکته اساسی در رابطه با ظرف های تولید شده از روی این است که در ساخت آن ها از فلزات مضری چون قلع استفاده نشده است. در زمان های قدیم گاه از این فلز در این ظروف استفاده می شد که کیفیت آشپزی در این محصولات را کم می کرد. این نکته را نیز در انتخاب این وسایل مد نظر قرار دهید.

فروشگاه اینترنتی کالا ایرانیان در بخش لوازم آشپزخانه ظرف های اصل و اورجینال را با کیفیت تایید شده در اختیار مشتریان عزیز قرار می دهد.

چرا نباید از ظرف های آلومینیومی استفاده کنیم؟

ظروف رویی همیشه به انواع ظرف ها و قابلمه های استیل، آلومینیومی و.... ترجیح داده می شوند. چرا که روی برای بدن مفید است و روکش های استفاده شده در ساخت دیگر قابلمه ها برای بدن مضراتی به همراه دارند. در میان ظروف آسیب زا برای سلامتی بدن ما، انواع لوازم آشپزخانه ای آلومنیومی برای بدن ما مضر تر هستند و استفاده از آن ها خطرات جبران ناپذیری برای بدن به همراه خواهد داشت. اگر چه این ظرف ها از نظر ظاهری شباهت فراوانی به ظروف رویی دارند اما ویژگی های آن ها با این وسایل یکسان نیست!

متاسفانه به دلیل ضعف در نظارت های مربوطه با وجود مضرات فراوان ظروف آلومنیومی همچنان شاهد تولید آن ها در کارخانه ها و کارگاه های مختلف هستیم. این ظروف حتی گواهی های تایید سلامت سازمان بهداشت را ندارند و استفاده از آن ها در کافی شاپ ها و رستوران ها مجاز نیست. اما به دلیل قیمت ارزان این محصولات و سهولت در استفاده از آن ها گاه آن ها را در برخی کافه ها و رستوران ها مشاهده می کنیم.

یکی از دلایل استفاده مکرر از این ظروف این است که به سرعت داغ شده و حرارت را سریع تر انتقال می دهند و این یک حسن اساسی برای رستوران ها و کافه های شلوغ محسوب می شود. البته می توان به این ویژگی به عنوان یک عیب نیز نگاه کرد! چرا که در این صورت باید مرتبا غذا را چک کرد تا از سوختن آن جلوگیری شود. پس از طبخ غذا نیز باید کف آن به خوبی بسابید تا مواد غذایی چسبیده به کف از آن جدا شوند.

مضرات سلامتی ظروف آلومنیومی

در حین پخت و پز غذا در انواع ظروف آلومینیومی ممکن است مقادیری از فلز آلومنیوم وارد غذا شود و این برای بدن بسیار مضر است. وجود آلومینیوم در بدن ما سبب می شود که ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر افزایش یابد. بیماری های گوارشی نیز در بدن ما با استفاده از آلومینیوم تشدید می شوند.

در کنار مضرات این ظروف برای سلامت بدن، استفاده از آن ها معایبی در طعم و مزه غذا ها نیز به همراه خواهد داشت. برخی از سبزیجات همچون جعفری و اسفناج دارای آهن هستند و در صورتی که این سبزیجات درون این ظرف های آلومینیومی طبخ شوند آهن موجود در آن ها با بدنه ظرف واکنش داده و طعم نامطلوبی در خوراک ما ایجاد خواهد کرد.

تنها استفاده مفیدی که می توان از این ظروف انجام داد نگهداری از مواد غذایی خشک و سرد درون آن ها است. بهتر است که از ریختن مواد غذایی داغ درون آن ها خودداری کنید.

مقاومت قابلمه آلومینیومی

این قابلمه ها استحکام پایینی دارند و در برابر هر عاملی به سرعت آسیب می بینند. یکی از این عوامل مهم آب معدنی برخی از مناطق کشور ما می باشد. در هر قسمت از کشور ما آب مورد استفاده مردم املاح معدنی به خصوصی دارد. اگر املاح آب خیلی زیاد باشد به کیفیت این ظروف آسیب وارد خواهد کرد. برای پخت برخی غذاها نیاز است که آب درون قابلمه حرارت ببیند. حال اگر آب مورد استفاده دارای خاصیت غلیایی باشد و یا املاح آن بیش از اندازه باشد قابلمه به سرعت سیاه می شود و امکان ترمیم آن نیز وجود نخواهد داشت.

به علاوه موادی همچون ماست و دوغ که خاصیت اسیدیته دارند نیز برای این ظروف آسیب زا هستند. اگر این مواد را در مدت طولانی در یک قابلمه آلومینیوم بریزید سوراخ هایی بر روی ظرف شما ایجاد می کنند که قابل ترمیم نخواهند بود.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.