چه ظروفی را نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت؟

مدیر سایت جمعه 11 تیر 1400 - 15:32
چه ظروفی را نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت؟
درست است که ماشین ظرفشویی زندگیتان را راحت‌تر کرده اما باید به ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت دقت کنید. با خواندن نکات زیر به اشتباهات رایج در مورد استفاده از ماشین ظرفشویی پی می‌برید و دیگر لازم نیست غصه خراب شدن هیچ یک از ظرف‌هایتان را بخورید.

ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت:

- ظرف‌های چینی یا شیشه‌های شیری رنگ

ماشین ظرفشویی اصلاً جای خوبی برای ظرف‌های قدیمی خانوادگیتان نیست. ظرف‌های چینی یا شیری رنگ خیلی راحت می‌شکنند یا هنگام شستشو در تماس با ظرف‌های دیگر خش بر می‌دارند. همچنین ممکن است ظرفشویی رنگ و طرح روی این ظرف‌ها را از بین ببرد.

- ماهیتابه و قابلمه‌های چدنی

قابلمه‌های چدن یکی از بهترین انواع قابلمه‌ها هستند که تا سال‌ها سالم می‌مانند اما ماشین ظرفشویی سیستم شستشوی قدرتمندی دارد که می‌تواند به این ظرف‌های با ارزش آسیب برساند. بنابراین ظرف چدن هم یکی دیگر از مواردی است که نباید آن را در ماشین ظرفشوی بگذارید.

وقتی قابلمه‌های چدنی را داخل ماشین ظرفشویی می‌گذارید لایه روی آن از بین می‌رود. این لایه که باعث نچسبیدن غذا به کف قابلمه می‌شود، از فاسد شدن غذا جلوگیری می‌کند و کاربرد مهمی دارد.

پس کافی است کمی وقت بگذارید و قابلمه‌های چدنی‌تان را با دست بشویید تا کیفیتشان را از دست ندهند.

- ظروف چینی

مواد شوینده ماشین ظرفشویی باعث ساییدگی، چینی‌های ظریف می‌شود. مواد شیمیایی مواد شوینده باعث خسارت به نوارهای طلایی و دیگر پوشش‌های فلزی در ظروف چینی می‌شود. مجموعه ظروف چینی باید با مواد شوینده مخصوص شستشو شود.

- ظروف چوبی

بعضی از ظرف‌های چوبی در ماشین ظرفشویی آسیبی نمی‌بینند اما همیشه بهتر است قبل از گذاشتن آن‌ها در ماشین، اول نوشته روی جلدشان را مطالعه کنید. بعضی اوقات ماشین ظرفشویی از درجه حرارت بالایی برای شستن ظروف استفاده می‌کند و همین امر باعث از بین رفتن روغن‌های طبیعی داخل چوب می‌شود. اگر خوب از این ظرف‌ها مراقبت نکنید، رفته‌رفته ترک می‌خورند و خراب می‌شوند.

بنابراین بهتر است تخته خردکن، کفگیرهای دسته چوبی و دیگر ظرف‌های چوبی را خودتان با دست بشویید تا ترک بر ندارند یا رنگشان از بین نرود. فقط باید حواستان باشد که خیلی خیس نخورند زیرا این مسئله هم باعث بادکردن چوب می‌شود. برای اینکه خیالتان راحت شود که ظروف چوبیتان سالم می‌مانند، می‌توانید هر از چند گاهی آن را با روغن عایق بی‌ضرر (دارای ایمنی غذایی) پولیش کنید.

- ظروف دارای پوشش سرامیک

ظروف با پوشش سرامیکی آشپزخانه شما در ماشین ظرفشویی خراشیده خواهد شد. از همین رو بهتر است این ظروف را در دست بشویید.

- ظروف استیل یا بشقاب‌های دسته طلایی

درست مانند ظروف چینی، قاشق و چنگال‌های گران‌قیمتتان را نیز نباید در ماشین ظرفشویی بگذارید. ظروف طلایی یا فلزی، ظرف‌های که با فلز حکاکی شده‌اند و ظروفی با دسته‌های فلزی یا تزئینات طلایی برای ماشین ظرفشویی مناسب نیستند. این ظرف‌ها حساس‌تر از آن هستند که بخواهید ریسک کنید و آن‌ها را داخل ماشین ظرفشویی بگذارید زیرا ممکن است خورده شوند، کدر شوند یا رنگشان از بین برود.

- فلاسک

گرمای داخل ماشین ظرفشویی باعث آسیب رساندن به قسمت گرمایش فلاسک می‌شود. اگر دوست دارید قهوه و یا چای شما همیشه در فلاسک گرم بماند، از قرار دادن فلاسک در ماشین ظرفشویی خودداری کنید.

- شیشه‌های حرارتی یا ماگ‌های عایق‌بندی شده

ماگ‌های عایق‌دار، به خصوص ماگ‌های تزئینی و فلاسک‌های مسافرتی همگی داخل بدنه‌شان عایقی دارند که اگر در معرض حرارت شدید قرار بگیرد آسیب می‌بیند. بنابراین قسمت عایق‌بندی شده پر از آب می‌شود، فلاسک چکه می‌کند یا کلاً دیگر کار نمی‌کند و نمی‌تواند مایعات داخل خود را گرم نگه دارد. اگر ماگ خیلی کوچک باشد می‌توانید آن را داخل ماشین بگذارید اما باید حواستان باشد که تا جایی که می‌شود آن را دور از فشار آب داغ قرار دهید تا به جای حرارت مستقیم به‌صورت چرخه‌ای تمیز شود.

- لیوان های کریستال

یکی دیگر از ظرف هایی که نباید در ماشین ظرفشویی شسته شود، لیوان‌های کریستال است. هنگامی که لیوان‌های کریستال در ماشین ظرفشویی قرار می‌گیرند، ممکن است به علت گرما شکسته شوند و روشنایی خود را از دست بدهند.

 - ظروف مسی

ساختار ساینده مواد شوینده، باعث لطمه به پوشش ظروف مسی می‌شود و همین لطمه باعث کاهش عمر ظروف مسی می‌گردد.

- ظروف نقاشی شده و شیشه‌های چاپی

ظروف نقاشی شده جز ظروفی هستند که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت. در کل کار درست این است که هیچ‌یک از ظروف چاپی یا آن‌هایی که با دست نقاشی شده‌اند را در ماشین ظرفشویی نگذارید. با مواد شوینده قوی، فشار آب و حرارت زیادی که ماشین ظرفشویی دارد، هر بار که این ظرف‌ها را در آن قرار می‌دهید، کمی از رنگشان می‌رود. شاید فکر کنید فقط ظرف‌هایی با طرح‌های چاپی شامل این دسته می‌شوند اما هر نوع بشقاب، فنجان یا ظرفی که طرح داشته باشد در ماشین ظرفشویی جانش به خطر می‌افتد. درست است که احتمال آسیب یکی دو تا ظرف رنگی خیلی زیاد نیست اما ارزش ریسک را ندارد و بهتر است آن‌ها را با دست بشویید.

- ظروف پلاستیکی نازک

ماشین ظرفشویی آنقدر داغ است که می‌تواند ظروف پلاستیکی و بخصوص پلاستیک‌های نازک با طرح‌های شلوغ را ذوب کند. این حرارت معمولاً باعث پیچ و تاب برداشتن ظروف می‌شود و در صورتی که ظرف درب دار باشد، باعث می‌شود درب آن دیگر هرگز روی ظرف چفت نشود. حتی در مورد ظرف‌های ضخیم‌تر نیز کار عاقلانه‌تر این است که قبل از قرار دادنشان در ماشین ظرفشویی برچسب روی جلد آن را مطالعه کنید.

- ظروفی که روی آن‌ها برچسب کاغذی دارد

همه ما گاهی اوقات شیشه مرباها و دیگر ظروف قابل استفاده محصولات کارخانه‌ای را می‌شوییم و دوباره برای نگهداری مواد غذایی از آن‌ها استفاده می‌کنیم. این ظروف خیلی به دردبخور هستند اما روکش‌های کاغذی روی جلدشان مشکل‌ساز است. پس باید حواستان را جمع کنید قبل از قرار دادن این ظروف در ماشین ظرفشویی حتماً کاغذ روی آن را جدا کنید زیرا این لایه به محض خیس شدن جدا می‌شود و ممکن است در راه‌آب ماشین ظرفشویی گیر کند و مشکلات جدی‌تری را به وجود بیاورد.

برای جدا کردن کاغذ روی شیشه مربا باید آن را برای یک یا چند ساعت داخل آب داغ بگذارید و وقتی خوب خیس خورد با دست آن را بکنید. بعد از این کار، خیلی راحت می‌توانیم آن را مانند ظروف دیگری که مناسب ماشین ظرفشویی هستند با ماشین بشویید.

-  آلومینیوم

متاسفانه ماهیتابه‌های آلومینیومی تجدیدپذیر با سینی‌های فر برای ماشین ظرفشویی مناسب نیستند. رنگ رفتگی حداقل اتفاقی است که می‌تواند در ماشین برای این ظروف بیفتد اما ظرف‌هایی که نازک و آسیب‌پذیرتر باشند در ماشین ظرفشویی کلاً از بین می‌رود.

همچنین امکان دارد این سینی‌های فر آلومینیومی به ظرف‌های دیگر، بخصوص ظروف فلزی داخل ماشین ظرفشویی آسیب بزنند. پاک کردن این لکه‌ها بسیار سخت و در بعضی مواقع غیرممکن است. بنابراین ارزش ریسک کردن را ندارد و بهتر است در کل وسایل آلمینیومی را هم جز ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت در نظر بگیرید.

 - رنده و چاقوهای تیز

حرارت ماشین ظرفشویی چاقوهای آشپزخانه را کند می‌کند و باعث می‌شود دفعه بعدی که از آن‌ها استفاده می‌کنید خوب کار نکنند یا امنیتشان کمتر شده باشد. چاقوهایی که دسته‌های توخالی دارند نیز در ماشین ظرفشویی مشکل‌ساز می‌شوند چون حرارت ماشین، چسب داخل آن‌ها را آب می‌کند و باعث می‌شود دسته از چاقو جدا شود. همچنین امکان دارد موقع تخلیه ماشین ظرفشویی دستتان را با چاقوها ببرید زیرا چاقوها و قاشق چنگال معمولاً در سبد ماشین ظرفشویی گذاشته می‌شوند و هنگام برداشتن آن‌ها ممکن است دستتان آسیب ببیند. بنابراین این وسایل جز ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت قرار می‌گیرند.

این قضیه برای وسایل برنده دیگر آشپزخانه، مانند رنده، پوست‌کن و الک نیز صدق می‌کند. همه این وسایل می‌توانند به لایه داخلی ماشین یا ظرف‌هایی که در نزدیکی آن‌ها می‌گذارید آسیب بزنند. همچنین اگر درست آن‌ها را داخل قفسه‌های ماشین ظرفشویی نچینید، بعد از اتمام شست و شو و هنگام خالی کردن ماشین به دستتان آسیب می‌زنند.

 - سینی فر، ماهیتابه و قابلمه‌های نچسب

بعضی از ماهیتابه‌های نچسب قابل استفاده در ماشین ظرفشویی هستند اما برخی دیگر این قابلیت را ندارند. بنابراین بعد از چند بار که آن‌ها را داخل ماشین بگذارید، متوجه می‌شوید که دیگر کارایی سابق را ندارند.

این اتفاق به خاطر قابلیت خیلی زیاد شویندگی ماشین ظرفشویی است. این ماشین‌ها آنقدر خوب ظرف‌ها را تمیز می‌کنند که حتی لایه نچسب روی قابلمه‌ها را نیز از بین می‌برند؛ لایه‌ای که کل کارایی قابلمه به آن بستگی دارد؛ لایه‌ای که به خاطرش این قابلمه را خریداری کرده‌اید. در مورد این ظروف نیز باید قبل از قراردادنشان در ماشین، نوشته روی بسته‌بندی را بخوانید و مطمئن شوید که قابل استفاده در ماشین ظرفشویی هستند. همچنین بهتر است تا جایی که می‌شود آن‌ها را از مخزن حرارت ماشین دور قرار دهید.

 جمع بندی:

برای اینکه ظرف هایتان مانند روز اولشان باقی بمانند باید قبل از شستشوی آن‌ها با ماشین ظرفشویی اطمینان حاصل کنید که قابل استفاده در ماشین ظرفشویی هستند. همیشه بهتر است در مورد ظروف حساس و نازک چینی ریسک نکنید اما اگر باز هم شک داشته باشید می‌توانید نحوه شستشوی صحیح آن‌ها روی بسته‌بندی بخوانید.

صرف نظر از اینکه ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت باید قبل از قراردادن ظروف در ماشین آن‌ها را آب‌کشی کنید، با این کار هم از آسیب به ماشین جلوگیری می‌کنید و هم ظرف‌ها بدون شک تمیز و براق می‌شوند. حتی اگر موردی در بالا ذکر نشده باشد و در مورد قراردادن آن ظرف در ماشین ظرفشویی شک داشته باشید، بهتر است به حس ششم خود اعتماد کنید و آن را با دست بشویید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.